ایران سومین تولید کننده عسل در جهان

/, دسته بندی نشده/ایران سومین تولید کننده عسل در جهان

ایران سومین تولید کننده عسل در جهان

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی،معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ارزش کل سرمایه گذاری فقط در صنعت پرورش زنبور عسل را ۶ هزار میلیارد تومان و ارزش تولیدات آن را نزدیک به ۳ هزار میلیارد تومان در سال ۹۷ بوده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، دکتر مرتضی رضایی روز دوشنبه در مراسم گرامیداشت روز جهانی زنبور عسل بر افزایش کیفیت و کمیت عسل و سایر محصولات زنبور عسل تاکید کرد و اظهار داشت: صنعت زنبور عسل دارای ارزش افزوده بالایی است.
وی زنبور عسل را یکی از مصداق های اقتصاد مقاومتی عنوان و تصریح کرد: این صنعت کمترین وابستگی به واردات و بیشترین ارزش افزوده را دارد.
رضایی با اشاره به نتایج سرشماری در حوزه زنبور عسل در سال ۹۷ گفت: بر اساس این سرشماری ۸ میلیون و ۴۳۴ هزار کلنی در ۸۵ هزار و ۳۳۶ زنبورستان نگهداری می شوند.
وی میزان تولید عسل در کشور را در سال گذشته ۹۰ هزار تن و میانگین تولید در کندوهای مدرن را ۱۱ کیلوگرم اعلام کرد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: در سال ۹۷ حدود ۱۴۶۰ تن موم، ۱۲۳ تن گرده گل، ۷۰ تن بره موم و ۳ هزار و ۴۰۰ کیلوگرم ژل رویال تولید شد.
به گفته وی سرانه تولید عسل در کشور ۱۱۱۰ گرم و سرانه مصرف ۱۰۷۹ گرم در سال گذشته بوده است.
رضایی با بیان این که ایران سومین تولید کننده عسل در جهان است، خاطر نشان کرد: در سال گذشته ۱۰۷۹ تن عسل از کشور صادر شده است.
وی با بیان این که ۱۳۸ هزار نفر در صنعت زنبور داری به طور مستقیم فعالیت می کنند‏، اذعان داشت: زنبور عسل در تامین امنیت غذایی، اشتغال و فضای کسب و کار نقش مهمی دارد و ما کمتر به اهمیت زنبور عسل پرداخته ایم.
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در عین حال گرده افشانی را اصلی ترین نقش زنبور عسل دانست و گفت: گرده افشانی توسط زنبور عسل موجب تنوع زیستی و افزایش تولید در بخش کشاورزی می شود.
وی درباره سند راهبردی توسعه زنبور عسل نیز اظهار داشت: این سند برای افق ۱۴۰۴ تدوین شده و دارای هفت محور اصلی است.
رضایی، تضمین کیفیت محصولات زنبور عسل، افزایش بهره وری عوامل تولید، توسعه محصولات جدید با ارزش افزوده بالا، حفظ و توسعه مواد ژنتیکی مورد استفاده ، توجه به بازارهای صادراتی، آموزش، ترویج، تحقیق در حوزه زنبور عسل، ترویج زنبورداران و کاهش ریسک و افزایش تاب آوری این صنعت را از اهداف سند راهبردی توسعه زنبور عسل نام برد.
بنابراین گزارش، در مراسم بزرگداشت روز جهانی زنبور عسل سند راهبردی صنعت زنبور عسل نیز رونمایی شد.
در این مراسم، همچنین برگزیدگان صنعت زنبور عسل با اهدای تندیس مورد تقدیر قرار گرفتند.

توسط | ۱۳۹۸/۱۲/۳ ۷:۲۵:۳۸ اردیبهشت ۳۰ام, ۱۳۹۸|اخبار, دسته بندی نشده|