آغاز اولین گام اجرایی برای ایجاد یک تحول بزرگ دیگر در صنعت زنبورداری کشور

/, دسته بندی نشده/آغاز اولین گام اجرایی برای ایجاد یک تحول بزرگ دیگر در صنعت زنبورداری کشور

آغاز اولین گام اجرایی برای ایجاد یک تحول بزرگ دیگر در صنعت زنبورداری کشور

در سال گذشته صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور با همکاری وزارت کار و امور اجتماعی و حمایت سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (UNIDO)، در چهار چوب یک سرمایه گذاری خطر پذیر، زمینه ترویج، توسعه و تولید دانش در حوزه استحصال زهر زنبور عسل را فراهم آوردند. در این راستا ضمن انعقاد قرارداد خارجی برای صادرات زهر زنبورعسل دوره‌های آموزشی متعددی را در این حوزه حمایت و برگزار نمودند و به موازات این اقدامات زمینه و انگیزه فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان برای ساخت دستگاه‌های استحصال زهر زنبورعسل فراهم گردید.

اما، آنچه تا کنون اتفاق افتاده است مطلوب صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور نبوده و فقط مقدمه‌ای برای ترویج تولید محصول جدید در ابعاد تجاری بوده است و در حال حاضر قیمت گذاری انجام شده برای این محصول ممکن است هنوز دارای مزیت اقتصادی لازم برای زنبورداران کشور نباشد، در همین راستا صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور و موسسه تحقیقات سرم سازی رازی و همکاری وزارت کار و امور اجتماعی و معاونت امور تولیدات دامی تفاهم نمودند در قالب یک تفاهم‌نامه همکاری مشترک و قرارداد‌های پیوست آن دو اقدام اساسی ذیل را برای دستیابی به ارزش افزوده واقعی در حوزه استحصال زهر زنبورعسل انجام دهند:

  1. همکاری و مشارکت برای شناسنامه دار نمودن زهر زنبورعسل مناطق مختلف کشور و ثبت بین المللی آن از طریق شناسایی ویژگی‌های خاص هر نمونه زهر در نقاط مختلف کشور، دستاورد این طرح باعث خواهد شد زهر زنبورعسل کشور در بازارهای جهانی تا هر گرم ۸۰ دلار نیز به فروش برسد.
  2. همکاری و مشارکت برای دستیابی به دانش فنی ” استحصال ماده موثره ملیتین از زهر زنبورعسل” در ابعاد آزمایشگاهی و نیمه صنعتی، که دستیابی به دانش مذکور می‌تواند به عنوان یک انقلاب درصنعت زنبورداری کشور مطرح گردد. در حال حاضر هر میلی گرم ملیتین در بازارهای جهانی ۱۰۰ دلار آمریکا قیمت داشته و تا هر گرم ۱۰۰ هزار دلار ارزش‌گذاری می‌گردد. دستاورد پروژه مذکور جلوگیری از خام فروشی (زهر زنبورعسل ) کشور و ایجاد ارزش افزوده بسیار بالا برای صنعت زنبورداری کشور خواهد بود.

اولین گام اجرایی در این خصوص در جلسه مشترک فی مابین با حضور آقای بهزاد بانکی پور، مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور، آقای دکتر محرمی، معاون پژوهشی موسسه تحقیقات و سرم سازی رازی و خانم نادری مجری طرح توسعه کسب و کار (تکاپو) در رسته زنبورداری و سایر همکاران صندوق و موسسه برگزار گردید و در آینده نزدیک تفاهم نامه همکاری و قرارداد های فی مابین به امضاء طرفین خواهد رسید.

توسط | ۱۳۹۸/۱۲/۳ ۷:۲۵:۳۵ تیر ۳۱ام, ۱۳۹۸|اخبار, دسته بندی نشده|