نشست مشترک مدیران و کارشناسان صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور با محققین، اندیشمندان و مدیران دانشکده علوم و فناوری زیستی دانشگاه شهید بهشتی

/, دسته بندی نشده/نشست مشترک مدیران و کارشناسان صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور با محققین، اندیشمندان و مدیران دانشکده علوم و فناوری زیستی دانشگاه شهید بهشتی

نشست مشترک مدیران و کارشناسان صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور با محققین، اندیشمندان و مدیران دانشکده علوم و فناوری زیستی دانشگاه شهید بهشتی

نشست مشترک مدیران و کارشناسان صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور با محققین، اندیشمندان و مدیران دانشکده علوم و فناوری زیستی دانشگاه شهید بهشتی با هدف همکاری طرفین برای استفاده از ظرفیت‌های علمی و تحقیقاتی و دستاوردهای دانشکده برای چالش های پیش روی صنعت زنبورداری کشور.

در این جلسه آقای بهزاد بانکی پور، مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور، آقای احمد قربانی، نایب رییس محترم هیئت مدیره صندوق، آقای مهندس جمشیدی، مسئول واحد فنی و توسعه‌ای صندوق از یک طرف و آقای دکتر محرابیان، مسئول بخش گرده شناختی دانشگاه شهید بهشتی، دکتر طالبی و دکتر مینایی، مسئولین بخش بیوشیمی، و سرکار خانم دکتر سبحانی، مسئول بخش باکتریولوژی، دانشکده حضور داشتند.

از نقاط ضعف اساسی بخش کشاورزی به صورت عام و صنعت زنبورداری کشور به صورت خاص، فقدان ارتباطات موثر و کارآمد با سازمان‌ها، نهادها و مراکز علمی و تحقیقاتی بیرون بخشی است. در حالیکه اگر این ارتباط به شکل مفید و موثر خود شکل بگیرد، راه کارها و راه‌حل‌های بسیاری توسط سازمان‌های بیرونی برای مشکلات درونی بخش وجود دارد که با ایجاد زمینه استفاده از آن‌ها می‌توان بر بسیاری از محدودیت‌ها فائق آمد.

یکی از چالش‌های اساسی بخش زنبورداری کشور، در حوزه کنترل کیفیت عسل، روش‌های آزمون  شاخص میزان ساکارز در عسل و  دقت پایین روش‌های موجود است که بعضا برای یک نمونه خاص در زمان‌های مختلف، در یک آزمایشگاه و آزمایش شده توسط یک کاربر نتایج متفاوت و با ضریب خطای بالا را شاهد هستیم. از طرفی استفاده از دستگاه‌های دقیق نظیر، اچ پی ال سی، برای اندازه‌گیری شاخص مذکور علی رقم دقت بالای ان اما بسیار گران تمام می‌شود.

محققین دانشکده علوم و فناوری زیستی، دانشگاه شهید بهشتی، با دستیابی به روش آزمایش جدید بر پایه اندازه‌گیری آنزیم‌ها، ضمن کاهش هزینه‌های انجام ازمایش در حد روش‌های موجود، دقت آزمایش را تا سطح دستگاه‌های دقیق نظیر اچ پی ال سی، بالا می‌برند.

بر همین مبنا و بر اساس توافقات انجام شده مقرر شد صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور به صورت پایلوت از ظرفیت ایجاد شده برای آزمایش و کنترل کیفیت محصولات عسل با برند ” اکسیر” از امکانات دانشکده مذکور بهره‌برداری نماید.

موضوع دوم مورد تفاهم طرفین، که برای بخش زنبورعسل کشور و همچنین جامعه مصرف کننده حائز اهمیت می‌باشد، موضوع آغاز انجام آزمایش‌های گرده‌شناختی با همکاری دانشکده علوم و فناوری دانشگاه شهید‌ بهشتی است، که در این طرح مقرر شد برای اولین بار در کنار آنالیز عسل‌های برند “اکسیر” در حوزه‌های شیمیایی و میکروبی، آنالیزهای گرده شناختی نیز بر روی نمونه‌های ارائه شده انجام پذیرد.  فرهنگ‌سازی انجام آنالیزهای گرده شناختی در حوزه محصول عسل، می‌تواند زمینه توسعه بازارهای داخلی و جهانی محصول عسل ایران و همچنین ایجاد ارزش افزوده بیشتر در بازار خرید و فروش محصول عسل را فراهم نماید.

مقرر گردید، تفاهم‌نامه همکاری فی مابین صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور و دانشکده علوم و فناوری دانشکده شهید بهشتی در آینده نزدیک در حوزه‌های پیش گفته و همچنین سایر زمینه‌های همکاری منعقد گردد.

توسط | ۱۳۹۸/۱۲/۳ ۷:۲۵:۳۶ تیر ۳۱ام, ۱۳۹۸|اخبار, دسته بندی نشده|